Din România în Polonia în Germania în Wisconsin: Călătoria unei familii

Scrisă de Michael M. Miller

michael.miller@ndsu.edu

Credit imagine: Sabrina Hornung

În mai 2022, familia Router din Wisconsin a vizitat germani din grupul Russian Heritage. Istoria familiei Donat de Paul Rauter din Osseo, Wisconsin, „Viețile noastre și luptele trecutului nostru: Povestea vieții lui David și Oteli Henke Rauter”, publicat în 2002. Aceste amintiri Otelli au fost traduse din germană în engleză de Lydia Rauer Clements. Originea familiei provine din satul Kolm, Sarabia.

David și Otili Henk-Router s-au căsătorit la 30 noiembrie 1929, la Kulm, Basarabia. Ottilie scrie: „Nu m-a curtat niciodată. Căsătoria noastră a fost aranjată între tatăl meu și tatăl lui David pentru a le extinde moșiile”.

Istoria familiei spune: „La 26 iunie 1940, rușii au ocupat Basarabia. Rușii au pus stăpânire pe toate. Bărbații au luat caii, au pus hrană pe căruță și au ieșit la câmp într-un șanț de teamă că nu vor ia-le caii.Din acel moment nu mai aveam nimic.Ce am recoltat.A trebuit sa-l predam fara sa platim pentru asta.

La 5 septembrie 1940, reinstalarea dintre Hitler și ruși a fost finalizată. Toate persoanele de origine germană vor fi transferate. Eram cu toții pregătiți să plecăm, pentru că nu aveam altă alternativă. Fie mutați, fie trimiteți în Siberia. Porumbul și strugurii erau încă pe câmp.

Femeile și copiii au plecat mai întâi într-o ricșă din Kulm, Basarabia. Bărbații au părăsit satul două săptămâni mai târziu. Când David a ajuns să-și întâlnească familia în Galatz, Polonia, „Tot ce avea era o pungă de hamuri și zgărzi pentru cai. S-a gândit că poate oricând să ia un alt cal de undeva. Avea șuncă înfășurată și atârnată în ham.”

READ  Proiecte în valoare de 100 de milioane de dolari au fost evidențiate în vizita unor înalți oficiali ai apărării

Apoi familia Router s-a stabilit în Polonia în 1941. Familia a ajuns cu căruța în Donatn, Polonia, unde s-a stabilit la o fermă poloneză. Vitele erau formate din patru vaci, trei cai și doi pui pe care polonezii au fost nevoiți să ni le lase când erau duși. Au fost 27 de familii din Colm relocate în Donatten. Paul s-a născut pe 18 decembrie 1944.

În ianuarie 1945 ne-am pregătit toată noaptea, deoarece plecam dimineața devreme cu nemții din satele din apropiere și ne îndreptam spre Germania. La patru dimineața am început să ieșim, copiii erau înghesuiți în paturi de pene, iar iarna era rece.

Pe 9 mai 1945 s-a încheiat războiul cu Rusia. Au sunat clopotele bisericii, apoi am primit vești despre posibilitatea revenirii la sate. Gențile și valizele noastre au fost sparte. Nu era nimic de mâncat, nimic de cumpărat.

În 1951, am încercat să emigrăm. Aveam opțiunea de a aplica pentru America, Australia, Canada, Paraguay sau Argentina, dar speram să ajungem în America. Am fost o săptămână într-o tabără de refugiați din Hanau (Germania), unde se adunau ceilalți. Numit după generalul USNS Stuart Heinzelmann. Am petrecut 10 zile pe apă. Cel mai rău a fost răul de mare. Lily (fiica de 17 ani) lucra în bucătărie. Femeile și copiii erau într-o parte a navei, iar bărbații într-o alta. Cei patru micuți au fost cu mine”.

Raportul narativ al familiei Rauter de către Comisia mixtă pentru relocarea IDP, a inclus: Rauter, David – 44; oteli – 40; Crin – 17; Gerhard – 13; Herta – 10; ella – 8; Heinz Pohl – 7; Lydia – 4. Nationalitate: Volksdeutsche (etnici germani) din Romania; Religie: congregațională; Limbi: romana, germana. Informații suplimentare au inclus: „Ei aparțin grupului bisericesc care se afla în Basarabia și aici au menținut un contact strâns cu comunitatea lor ecleziastică, ceea ce este cel mai important lucru pentru ei. Sunt oameni treji și muncitori și pot fi foarte recomandați lor. pastor.”

READ  Aproximativ 12,7% dintre elevii de clasa a VIII-a din România nu reușesc să susțină examenul de final de gimnaziu

„Pe 24 martie (1952) spre seară am ajuns la New York. Prima noastră vedere a Statuii Libertății pe orizontul New York-ului a fost o priveliște de neuitat. Bunurile noastre lumești au fost împachetate cu noi în două camioane din lemn. Hainele noastre, imaginile, o cadă galvanizată (pe care o folosim ca o cadă de mulți ani) și un acordeon David Împachetat între haine.

Am călătorit cu trenul din New York prin Chicago până în Wisconsin. Am ajuns a doua zi în Prairie-Du-Chien, Wisconsin. Trenul a călătorit de-a lungul râului Mississippi. Ne-am întrebat pe ce fel de pământ ajungem. A fost greu, dar totul a mers bine deși nu înțelegeam limba. De acolo, ciobanii noștri Hermann și Pauline Dorcher ne-au luat cu două mașini și ne-au dus la noua noastră casă din Hawkeye, Iowa.

Ne referim adesea la dicționarul nostru german-englez pentru comunicare. Am învățat prin copii ce au învățat ei la școală. Dacă toate celelalte au eșuat, ne-am vorbit cu mâinile și am râs mult de greșelile noastre.

Măcelam un porc în pivniță și prăjeam grăsimea pentru untură. Aveam de gând să folosesc untură și să fac săpun de leșie pentru spălat rufe. Crusta pe care o prăjim în bucăți mici ca gustări. Am crescut pui, i-am sacrificat și le-am vândut și ouă pentru venitul gospodăriei mele.

În iunie 1962 ne-am luat prima vacanță în Canada. Am fost să o vizităm pe mătușa lui David, Sarah Necker, care a emigrat la Medicine Hat, Alberta. A fost o reuniune minunată. Nu i-am mai văzut de zece ani. Erau și mulți alți prieteni din Kulm (Basarabia) stabiliți acolo.

READ  Platforma de crowdfunding SeedBlink lansează piața secundară

__________________________

Nota editorului: Pentru mai multe informații despre donarea istoricului familial și a fotografiilor sau despre cum să sprijiniți financiar GRHC, contactați Michael M. Miller, Bibliotecile NDSU, Dept. 2080, PO Box 6050, Fargo, ND 58108-6050, (Tel: 701-231-8416); michael.miller@ndsu.edu; Sau accesați library.ndsu.edu/grhc.