Recenzie „Acasa, casa mea”: Portretul vieții romane al lui Radu Ciorniciuc

Armonia familiei care trăiește pe Pământ este întreruptă de încălcarea civilizației într-un film documentar greu asupra naturii și care aruncă lumină asupra personajului.

Adevăratele vedete din „Acasa, casa mea”, o privire captivantă asupra vieții din România la granița dintre pustie și Bucureștiul plin de viață, sunt cinematografii Radu Ciorniciuc și Mircea Topoleanu. Ciorniciuc este, de asemenea, regizorul filmului și, împreună, se pare că împreună au creat o relație ușoară cu familia care locuiește pe Pământ în afara atenției lor, astfel încât să poată exista ca spectatori invizibili. Și temele filmului – o familie strămutată dintr-un ținut revendicat în viața orașului – nu arată nicio rezistență la vizionarea acestuia. Jika Inache, soția sa Nikolina și cei nouă copii ai lor se leagănă și se țes în jurul camerei, ca și cum nu ar fi fost acolo, creând o imagine vie, asimetrică a vieții pe margine, împingând împotriva sticlei impenetrabile a modului în care lumea civilizată este departe, dar dintr-o dată noua lor realitate.

Familiarizarea dintre familia Enache, care a trăit două decenii în delta Bucureștiului, și regizorii care au dat peste ea este ușor de crezut: au petrecut trei ani împreună, trasând o cale de la viața rurală la o viață mai rigidă din capitală. A fost odată Enașii o viață pastorală într-o zonă îndepărtată, departe de oraș, în căutarea de pământ, fără niciun dezacord cu modernitatea, în afară de călătoriile în oraș cu vânzare de pește, bucle ocazionale de pe telefonul mobil al lui Gică, de obicei un vestitor al naturii.

Din acest motiv, atunci când oficialii romani declară zona un parc public și serviciile sociale îi obligă să ajungă la locuințe publice, acesta este un șoc în afara corpului. Jika și Nikolina nu vor merge la luptă. „Îi voi rupe ochii”, spune Nikolina. „Dacă aș pune mâna în palangă, ar fi mai bine să alerge”. Dar, în cele din urmă, sunt neputincioși să-i alunge din mediul rural, către o casă din București, nouă copii și toți, deoarece fosta lor casă a devenit un refugiu natural pe care să-l calce o mulțime civilizată.

READ  Romanian Dent Estet devine singurul acționar al TM Clinic, pentru a deschide două noi unități

În „Acasa, casa mea”, regizorul Ciorniciuc își urmărește obiectivele cu răbdare fără interferențe, permițând momente umane blânde care strălucește, indiferent dacă un băiat se minună de mecanica mașinii de spălat sau copiii lovind o minge pe terenul de baschet. Cironiciuc este literal în abordarea sa de a face jumătate din film să petreacă în pustietatea sterpă cu mâna, în timp ce momentele urbane ale Bucureștiului sunt de obicei filmate pe un trepied sau cu un element static. Pe hârtie, acesta arată ca pe nas, dar în realitate te adâncește în nucleul emoțional al subiecților.

Ceea ce a sacrificat Seironisyuk a fost construirea unui personaj real. Este dificil să distingeți sau chiar să recunoașteți copiii, deoarece niciunul dintre ei nu are voie să proiecteze o mare parte a unui personaj, cu excepția băieților mai mari. Dar momentele speciale sunt uneori dezintegrate de niște întinderi de viață duhovnicești, ca un băiat Inachi care ronțăie capul unei păpuși într-un fulger care rămâne inexplicabil. O fotografie cu Gica în noua sa casă din apartamentul său, înconjurată de saci de gunoi și un televizor cu ecran plat, indică cât de inconfortabili sunt să se adapteze la viața din marele oraș.

Există o confruntare oribilă cu poliția locală atunci când copiii încearcă să se întoarcă la fostele lor case care au fost acum privatizate la pescuitul ilegal – care era obiceiul lor de aur de a trăi de pe pământ. Când un polițist îi lovește, este un moment copleșitor de brutalitate. Cineva a spus: „Cineva sună la poliție”. „Dar noi suntem poliția”, spune un ofițer. Există, de asemenea, mai devreme în film, momente crude de cruzime a animalelor. Deși astfel de secvențe nu sunt pentru cruzimea animalelor, porcii care sunt legați la sacrificare de un grup de copii nu ușurează vizionarea – chiar dacă este un mijloc de supraviețuire.

READ  Cel mai mare producător de cămăși din România își vinde fabrica către Kaufland

Apariția documentarelor românești care traversează Statele Unite pictează o lume abstractă și adesea dispersată, în care diviziunea împarte fiecare aspect al societății – inclusiv coșmarul eșecului birocratic văzut în filmul de anul trecut „Colectivul”. Ciorniciuc, fost corespondent de meserie, se angajează să surprindă urâtul și pe toți cei care trăiesc la marginea din România și o rutină care interzice tranziția lină din ei, prin voință sau altfel.

În timp ce delicatețea șerpuitoare a „Acasa, casa mea” o face uneori provocatoare, incantația pe care o aruncă printr-o scufundare aprofundată în viața subterană scoasă la suprafață este un plus convingător pentru unul dintre cele mai adânci și profunde buzunare de cinema din lume.

Gradul B.

„Acasa, casa mea” se deschide în anumite teatre și nu numai Cinematografe virtuale Via Kino Marquee vineri 15 ianuarie.

Record: Fiți la curent cu ultimele știri despre filme și televiziune! Abonați-vă aici la buletine informative prin e-mail.