Recenzie: Floarea soarelui – Cineuropa

Catrinel Marlon își începe cariera de regizor cu o poveste de dragoste între două tinere într-un spital de psihiatrie în anii 1960, un film dominat, din păcate, de sentimentele emoționale tradiționale.

Recenzie: Floarea soarelui

Selectat de Cornelio Porumboiu Ca protagonist al romanului Fluieratori [+see also:
film review
interview: Corneliu Porumboiu
]
Care a concurat pentru Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2019, Catrinel Marlon Ea a considerat că Italia este cel mai bun teren pentru a regizat primul ei lungmetraj floarea soareluicare a avut premiera în afara competiției la Festivalul de Film de la Torino.

(Articolul continuă mai jos – Informații comerciale)

În centrul filmului se află o poveste de dragoste imposibilă între două tinere de la mijlocul anilor şaizeci: Anna, o asistentă care a petrecut ceva timp într-un orfelinat (Mariarosaria mingioni(si Lucia)Gaia Geras), o tânără de cincisprezece ani, cu schizofrenie, este internată într-un spital de psihiatrie unde încă se folosesc vechi metode de constrângere. Scris de regizor lângă Francesca Nozzolello Și suporterul Heidron Shalef, scenariul a fost inspirat din evenimente biografice, și anume experiența uneia dintre mătușile lui Catrinel Marlon (deși prima a crescut și ea într-un orfelinat), deoarece, așa cum a subliniat regizorul în interviuri, România este încă serios înapoiată când vine vorba de tratarea bolnav mintal. În mod potrivit, filmul este plasat în Italia, într-o perioadă în care psihiatrul și neurologul Franco Basaglia începea să experimenteze dezinstituționalizarea, după modelul societăților terapeutice engleze, pentru a se îndepărta de imaginea azilelor ca „locuri de nedemnitate”. .” Și golul emoțional.

Ideile de reformă psihiatrică din Italia l-au inspirat pe singurul psihiatru care lucrează la Spitalul Marlon, care seamănă mai mult cu o închisoare decât cu o unitate de îngrijire: Dr. D’Amico (Monica Gerator), care lucrează în secția pentru pacienți tineri, inclusiv copii. Acest psihiatru se opune constrângerilor, cămașelor de putere, asistentelor agresive, terapiei electroconvulsivante, lobotomiei și medicamentelor psihiatrice, ceea ce o face să se ciocnească și să-și ridiculizeze colegii. Concentrarea ei se îndreaptă curând spre adolescenta Lucia și, cu ajutorul Annei, reușește să o scoată din ghearele semenului ei Gentile (Pietro Ragusa), care pledează pentru metodele vechi.

Este regretabil că abordarea didactică a lui Catrinel Marlon a fost oarecum nesăbuită în explorarea unui subiect la fel de complex și sensibil precum reformele revoluționare ale Basaliei, care au dus în cele din urmă la recunoașterea bolnavilor mintal ca ființe umane (deși bătălia nu a fost în niciun caz câștigată). Fără îndoială, intenția sa este de a contempla nebunia, dragostea și relațiile umane, dar pe măsură ce relația Anei și Luciei devine romantică, băncile încep să explodeze, iar filmul se dovedește incapabil să conțină acest material copios, amenințând să diminueze importanța triunghiului de susținere al fraternității creat. intre asistenta si pacient.Si doctorul. Director de imagine Fabio Zamarion, Care a lucrat la multe filme Giuseppe Tornatore și este scenograf Tonino Zera Ei fac tot posibilul (în ciuda bugetului mic) să recreeze coșmarul coridoarelor adăpostului, cu pereții lor decojiți răsunând cu țipetele copiilor. Dar dialogul și situațiile filmului duc la un sentimentalism și prudență convențional, în stil TV, care zădărnicesc tensiunea emoțională care ar putea apărea din subiect. Regizorul a căutat un unghi din care să atenueze brutalitatea poveștii, dar sunt încă prea multe elemente de explorat și prea multe personaje de dezvoltat (comportamentul misterios al unui coleg psihiatru, de exemplu) pentru a reține. atenția publicului. Mai mult public mainstream care nu caută neapărat profunzimea pe care o oferă filmele prezentate la festivaluri sau cinematografe de artă.

floarea soarelui Este coprodusă între Italia, România și Belgia prin Masi Film, RAI Cinema, Mobra Film și Gapbusters, în colaborare cu Lumina MGR. Filmul va fi distribuit în Italia de către Masi Film în colaborare cu Pathos Distribution.

(Tradus din italiană)

READ  Mii de fani cântă pentru Johnny Depp în România cu ocazia împlinirii a 60 de ani a actorului