Trei kilometri până la sfârșitul lumii Recenzia Festivalului de Film de la Cannes 2024

Nu se poate întâmpla aici: interpretarea dureroasă a homofobiei a lui Parvo într-un oraș mic

Pentru al treilea film al său, Trei kilometri până la sfârșitul lumiiregizor roman Emmanuel Parvo Se abordează încă o dată scenariul relațiilor tensionate dintre copii și părinții lor. În tradiția familiară a giganților Noului Val românesc, Parvo prezintă un scenariu bântuitor de corupție și birocrație chinuitoare în România post-comunistă, care se desfășoară ca un proces penal. Fluctuațiile de putere abundă atunci când un tânăr este bătut pentru că este gay în vacanța de vară în micul său sat, o comunitate izolată din Delta Dunării, accesibilă doar cu barca. Imediat, agendele conflictuale ale forțelor de ordine locale, ale făptuitorilor și ale părinților neștii ai adolescentului se ciocnesc, creând un efect de undă de traume fizice și emoționale care se dezvoltă rapid pentru tânărul aflat în centrul acestei dispute.

Parvo se instalează rapid în conflictul principal al filmului când Adi (Cyprian Chiogdiya), în vârstă de șaptesprezece ani, se întoarce acasă într-o noapte puternic bătut, cel mai probabil din cauza mângâierilor blânde împărtășite cu un tânăr din afara orașului pe o stradă slab luminată. Vinovații sunt fiii peștilor localnici și ai gangsterului corporatist, Zentov (Richard Povnoczki), căruia, din păcate, tatăl lui Adi (Bogdan Dumitrash din Când cade seara pe București, 2013) îi datorează bani. Șeful poliției (Valerio Andreotta) este și un bun prieten cu Zentoff, care are puterea de a decide dacă primește pensia anticipată pe care și-o dorește. Când se descoperă că Addie este bătută pentru că este gay, șeful poliției este o ușurare uriașă – ceva ce toată lumea vrea să acopere, inclusiv mama deschis religioasă a lui Addie (Laura Vassiliou) (4 luni, 3 săptămâni, 2 zile, 2007). Dar acest lucru provoacă o spirală radicală în casă, ducând la un exorcism împotriva voinței lui Uday, care mai târziu este închis în camera lui. Din fericire, singura lui prietenă, Elinka (Ingrid Perescu), o fată din localitate cu care părinții săi credeau anterior că se întâlnește, raportează situația la serviciile pentru copii din cel mai apropiat oraș, Telseu. Un detectiv sosește, doar pentru a-i determina pe localnici să-și acopere crimele, lăsându-l pe Addy cu toată puterea, dacă alege să depună o plângere.

Un screening homofob parvo într-un oraș mic poate fi justificat sau anulat pe baza locației sale specifice. Dar, de fapt, această ignoranță, aceste atitudini, această violență împotriva comunității LGBTQ+ se întâmplă peste tot, în orașe și orașe mari și mici, în țări care se mândresc cu progresul lor și cele care insistă să rămână cât mai arhaice. Subiectul și tonul sunt poate cel mai comparabile cu Christian Mungiu, originar din Pârvu, care a explorat o mizerie similară trăită de cei a căror viață îi forțează în situații care intră în conflict cu cadrul cultural strict impus acestora. Punctul forte al lui Mungiu s-a ocupat aproape exclusiv de viețile femeilor ale căror corp sau sexualitate au fost supuse sancțiunilor religioase sau legale. Dincolo de dealuri (2012) este o comparație adecvată. Este înviorător să-l vezi pe Parvo se confruntă cu homosexualitatea direct, chiar dacă cineva din comunitate este bine versat în aceste povești și experiențe și este expert în compartimentare și anestezie pentru a vedea încă un exemplu într-o paradă fără sfârșit a acestor tipuri de narațiuni. , care de multe ori se termină tragic, Sau într-un alt mod foarte periculos.

Filmul atinge punctul culminant când apare o femeie detectiv (Alina Berzontino) de la Serviciile pentru Copii, deși este dezamăgită la fiecare pas imaginabil. Cel mai bun moment vine când îl interoghează pe preotul ignorant (Adrien Tettini) care a făcut exorcismul. „Poți să crezi ce vrei, dar nu poți să faci ce vrei”, spune ea obosită. În cele din urmă, dreptatea nu este genul de lucru la care ne-am putea aștepta de la Adi, dar el primește cel mai bun lucru.

READ  Muzeul Parfumului din București găzduiește parfumul preferat al Reginei Maria

Revizuit pe 17 mai la Festivalul de Film de la Cannes 2024 – Competiție. 105 minute.

★★★½/☆☆☆☆☆