Cursa pentru a urmări calea coliziunii asteroidului 2024 BX1 cu Pământul

Asteroid deasupra Pământului art

Descoperirea de către veteranul vânător de asteroizi Szarnieczki a unui asteroid a dus la un răspuns global coordonat, culminând cu observarea cu succes a impactului asteroidului 2024 BX1 lângă Berlin. Acest eveniment subliniază progresul înregistrat în tehnologia de observare a spațiului și valoarea cooperării internaționale. Credit: SciTechDaily.com

• Pe 20 ianuarie 2024, astronomul Krysztian Sarnitzky a descoperit un asteroid aflat pe un curs de coliziune iminent cu Pământul.
  • La doar câteva ore mai târziu, a lovit atmosfera planetei noastre la 50 de kilometri vest de Berlin, producând o minge de foc uluitoare.
  • Numit 2024 BX1, acest asteroid este al optulea asteroid observat de omenire înainte de impact – și al treilea descoperit de Szarnieczky.

Descoperirea asteroidului 2024 BX1

Era ora 22:48 CET sâmbătă, 20 ianuarie, când veteranul vânător de asteroizi Sarnitsky a descoperit un nou asteroid folosind telescopul Schmidt de 60 cm la stația montană Beskestitu, parte a Observatorului Konkoly din Ungaria.

Și-a trimis imediat datele despre calea asteroidului către Centrul planetei minoreDar cu doar trei observații inițiale, a fost imposibil de știut dacă se afla pe un curs de coliziune cu Pământul.

Cu toate acestea, Sarniczky a continuat să urmărească asteroidul și doar câteva minute mai târziu, a împărtășit încă patru observații care au indicat în mod clar o șansă de 100% a unei coliziuni iminente.

Urmărirea asteroidului 2024 BX1 înainte de impact

Descoperirea finală a asteroidului 2024 BX1 (cunoscut inițial ca Sar2736 înainte de impact) a fost făcută de Luca Buzzi de la Observatorul Schiaparelli din Italia. Expunerea a început la 00:24:55 UTC pe 20 ianuarie 2024. Asteroidul se mișcă în sus din centrul imaginii și începe să dispară din vedere pe măsură ce intră în umbra Pământului. Sursa imagine: L. Pozzi, Observatorul G.V. Schiaparelli

Răspuns global și impact

Sistemele automate de monitorizare a impactului din întreaga lume, inclusiv MeerKAT de la ESA, au răspuns la aceste date noi și au intrat în acțiune, emitând o alertă pentru astronomi și experți în asteroizi.

READ  Nava de marfă SpaceX Dragon se întoarce pe Pământ de la o stație spațială

Szarnieczky a continuat să facă și să raporteze observațiile sale, iar alții din Europa i s-au alăturat curând. Peste o duzină de observatoare și-au întors ochii spre obiectul care sosește. Cu ajutorul lor, a devenit în curând clar că micul asteroid, de aproximativ un metru, se va ciocni de Pământ în mai puțin de două ore, la aproximativ 50 de kilometri vest de Berlin, Germania.

Alertă Meerkat pentru obiectul de impact Sar2736 (asteroid desemnat ulterior 2024 BX1)

Locația estimată a impactului și timpul calculat de sistemul de alertă de impact iminent MeerKAT al ESA după primele 14 observații ale obiectului Sar2736 (identificat ulterior ca asteroid 2024 BX1). Meerkat actualizează evaluările de fiecare dată când primește recenzii noi. Credit: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO

Asteroizii de această dimensiune au lovit Pământul în medie la fiecare două săptămâni. Nu prezintă niciun pericol semnificativ și majoritatea nu au fost niciodată descoperite. Dar ei ne pot ajuta să înțelegem câți asteroizi mici sunt acolo și putem studia mingile de foc pe care le produc pentru a determina din ce sunt făcuți, dacă îi surprindem cu o cameră.

Din fericire, asteroizii mari de câțiva kilometri în diametru sunt mult mai ușor de detectat și sunt relativ rari. Marea majoritate a asteroizilor din apropierea Pământului care ar provoca daune devastatoare dacă ar atinge planeta noastră au fost deja detectați și nu știm care vor lovi planeta noastră în cel puțin următorii 100 de ani.

Gaia cartografiază 150.000 de orbite de asteroizi

Sonda spațială Gaia a ESA cartografiază peste 150.000 de orbite de asteroizi. Credit: ESA/Gaia/DPAC, CC BY-SA 3.0 IGO, Mulțumiri: Stefan Jordaens, Toni Sagrista, Paolo Tanga; Gaia Sky (dezvoltat de Tony Sagrista); Date Gaia DR3 (https://www.archives.esac.esa.int/gaia)

Evenimentul și importanța lui

Pe măsură ce sâmbătă noaptea sa transformat în duminică dimineața, astronomii au continuat să urmărească asteroidul 2024 BX1 până când acesta a intrat în umbra Pământului la ora 01:25 CET și a dispărut din vedere.

READ  Stația Spațială Internațională a cerut să evite resturile de la satelitul chinez distrus

Observatorii și-au ținut respirația, dar nu au fost nevoiți să aștepte mult. Doar câteva minute mai târziu, la 01:32 CET, 2024 BX1 a lovit atmosfera Pământului și a ars o dâră explozivă pe cerul nopții. Mulți oameni din zona Berlinului și din întreaga Europă Centrală au putut fi martori la minge de foc și un număr mic de oameni și sisteme automate de camere au putut să o înregistreze.

Târziu în seara zilei de 20 ianuarie 2024, astronomul Christian Sarnitsky a descoperit un asteroid aflat pe un curs de coliziune iminent cu Pământul. La doar câteva ore mai târziu, a lovit atmosfera planetei noastre la 50 de kilometri vest de Berlin, producând această minge de foc uluitoare la ora 01:32 CET, duminică, 21 ianuarie. Numit mai târziu 2024 BX1, este al optulea asteroid observat de omenire înainte de impact. Datorită răspunsului rapid și schimbului de informații din partea comunităților de asteroizi și mingi de foc de pe Pământ, inclusiv Centrul de coordonare a obiectelor din apropierea Pământului al ESA, mulți oameni au putut să vadă și să înregistreze acest spectacol uimitor, în ciuda faptului că a avut loc la doar câteva ore după notificare și la mijloc. a nopții. . noaptea. Acest videoclip a fost capturat de AllSky7 Network. Credit: ALLSKY7/Circo Molau – AMS16 Kitzur

Doar opt asteroizi au fost descoperiți înainte de a se ciocni cu atmosfera Pământului. Prima dintre aceste descoperiri a fost făcută în 2008, iar patru au fost descoperite doar în ultimii doi ani. Pe măsură ce capacitatea umanității de a detecta obiecte spațiale mai mici continuă să se îmbunătățească, este probabil ca acest număr să crească semnificativ în următorii ani.

READ  Disney Frozen îi ajută pe cercetători să rezolve un caz rece de 62 de ani

În cele trei ore dintre descoperire și impact, aproximativ 180 de observații au fost transmise Centrului Minor Planet, inclusiv cele ale Centrului de coordonare a obiectelor din apropierea Pământului al Agenției Spațiale Europene, preluate din Tenerife, Spania.

Calea și impactul asteroidului 2024 BX1

Vizualizarea traseului și impactului asteroidului 2024 BX1 pe 21 ianuarie 2024, creată cu ajutorul instrumentului de vizualizare Flyby al Centrului de coordonare a obiectelor din apropierea Pământului al Agenției Spațiale Europene. Credit: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO

Datorită răspunsului rapid și schimbului de informații din partea comunităților de asteroizi și mingi de foc de pe Pământ, mulți oameni au putut să vadă și să înregistreze acest spectacol uimitor, în ciuda faptului că a avut loc la doar câteva ore după notificare și în miezul nopții.

O căutare este în curs de desfășurare pentru eventualii meteoriți care au supraviețuit călătoriei de foc prin atmosferă și au ajuns pe Pământ.

Pentru mai multe despre această poveste, vezi Mic asteroid descoperit pe cursul iminent al coliziunii cu Pământul.